/home/sepantabargh/public_html/wp-content/themes/tirdad/header.php on line 22
" type="image/x-icon" />شرکت سپنتا برق آرادسیستم اعلام حریق | شرکت سپنتا برق آراد

Warning: Undefined variable $sidebar in /home/sepantabargh/public_html/wp-content/themes/tirdad/single.php on line 4

Warning: Undefined variable $layout in /home/sepantabargh/public_html/wp-content/themes/tirdad/single.php on line 5
سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق

 

سیستم اعلام حریق جهت هشدار در شرایط اضطراری طراحی شده است تا بتوانیم برای محافظت از خود، کارکنان و عموم مردم اقدام کنیم.هشدارهای آتش نشانی در ادارات، کارخانه ها و ساختمان های عمومی نصب شده اند که بخشی از روال روزمره ما هستند، اما اغلب تا زمانی که یک وضعیت اضطراری پیش نیاید نادیده گرفته می شوند و در آن زمان ممکن است جان ما را نجات دهند.

روش تشخیص هر چه که باشد، زنگ هشدار برای هشدار به افراد حاضر در ساختمان از احتمال آتش سوزی و تخلیه کار می کنند.سیستم اعلام حریق همچنین ممکن است دارای یک سیستم سیگنال از راه دور باشد که می تواند از طریق ایستگاه مرکزی به آتش نشانی هشدار دهد.

“مغز” سیستم دتکتورآتش، پانل کنترل هشدار آتش است. این هاب مرکزی برای همه سیگنال‌های دیتکتور است که باید به آن متصل شوند و دارای نشانگر وضعیت به کاربران میباشد.این سیستم  همچنین می‌تواند برای شبیه‌سازی زنگ هشدار برای استفاده در تمرین‌های معمول آتش‌سوزی و تخلیه راه‌اندازی شود، بنابراین همه کارکنان می‌دانند در صورت وقوع آتش‌سوزی واقعی چه اقدامی انجام دهند.

 

انواع دتکتورهای اعلام حریق

در هسته یک سیستم اعلام حریق، دستگاه‌های تشخیص آتش قرار دارند، از دتکتورهای دود هوشمند پیچیده گرفته تا فعال کردن دستی، طیف گسترده‌ای از انواع مختلف وجود دارد، اما در اینجا آنها را به گروه‌هایی تقسیم میکنیم که عبارتند از:

 

  • آشکارسازهای حرارتی
  • دتکتورهای دود
  • آشکارسازهای مونوکسید کربن
  • دتکتورهای چند سنسوری
  • اعلام حریق دستی (فشاری)

 

1- دتکتورهای حرارتی

دتکتورهای حرارتی می توانند بر اساس دمای ثابت کار کنند، جایی که اگر دما از مقدار از پیش تعیین شده فراتر رفت، زنگ هشدار را به صدا درمی آید .

معمولا دتکتورهای حرارتی به روشی مشابه فیوز الکتریکی کار می کنند که حاوی یک آلیاژ یوتکتیک هستند که با رسیدن به دمای معینی به گرما حساس است و آلیاژ از جامد به مایع تبدیل می شود که به نوبه خود باعث ایجاد زنگ هشدار می شود.

 

2- دتکتورهای دود

سه نوع اصلی از دتکتورهای دود وجود دارد که عبارتند از:

  •  یونیزاسیون
  •  پراکندگی نور
  • از بین بردن نور

2.1- دتکتورها دود یونیزه

یونیزاسیون دتکتورهای دود به طور کلی شامل دو محفظه است. اولین مورد به عنوان مرجع برای جبران تغییرات دما، رطوبت یا فشار محیط استفاده می شود.محفظه دوم حاوی یک منبع رادیواکتیو، معمولاً ذره آلفا است، که هوای عبوری از محفظه را که در آن جریانی بین دو الکترود جریان دارد، یونیزه می کند.هنگامی که دود وارد محفظه می شود، جریان کاهش می یابد. این افت در جریان برای شروع زنگ هشدار استفاده می شود.

 

3-دتکتورهای مونوکسید کربن

آشکارسازهای مونوکسید کربن که به صورت الکترونیکی هستند و برای نشان دادن شیوع آتش با سنجش سطح مونوکسید کربن در هوا استفاده می شوند.مونوکسید کربن گازی سمی است که در اثر احتراق تولید می شود.

این نوع سیستم اعلام حریق مشابه آشکارسازهای مونوکسید کربنی نیستند که در خانه برای محافظت از ساکنان در برابر مونوکسید کربن تولید شده در اثر احتراق ناقص در وسایلی مانند آتش گاز یا دیگ‌ها استفاده می‌شوند.

آشکارسازهای آتش مونوکسید کربن از همان سنسورهایی که در خانه استفاده می‌کنند استفاده می‌کنند، اما حساس‌تر هستند و سریع‌تر پاسخ می‌دهند.همچنین دارای یک سلول الکتروشیمیایی هستند که مونوکسید کربن را حس می کند، اما دود یا سایر محصولات احتراق را حس نمی کند.

 

4- آشکارسازهای چند سنسوری

این نوع از سیستم های اعلام حریق  ورودی‌های هر دو حسگر نوری و حرارتی را ترکیب می‌کنند و آنها را با استفاده از الگوریتم پیچیده‌ای که در مدار آشکارساز تعبیه شده پردازش می‌کنند.

هنگامی که توسط پانل کنترل بررسی می شود، آشکارساز مقداری را بر اساس پاسخ های ترکیبی از هر دو حسگر نوری و حرارتی برمی گرداند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که به طیف وسیعی از آتش سوزی ها حساس باشند.

 

5-اعلام حریق دستی (فشاری)

نقطه تماس دستی یا نقطه تماس شیشه شکستن دستگاهی است که پرسنل را قادر می سازد تا با شکستن عنصر شکننده ، زنگ هشدار را به صدا در آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *